24 ianuarie 2003

Noul Cod al Muncii

Parlamentul adoptă noul Cod al muncii sau Legea nr.53/2003, publicată în Monitorul Oficial în 5 februarie 2003. Acesta va intra în vigoare la 1 martie 2003, fiind însoțit de numeroase critici privind imperfecțiunile sale, care ar fi dăunat, conform contestatarilor, funcționării economiei de piață, productivității și profitabilității. Mediul de afaceri va emite semnale de alarmă și protesta împotriva acestor puncte slabe ale noului cod.

Adoptarea noului Cod al Muncii, văzută în presă:
Adevărul.

Se încarcă imaginile...

24 ianuarie 2003

Sursa: Adevărul, 3 martie

Textul articolelor (transcriere automată OCR, poate conține erori):

Adevărul, 3 martie

De astăzi

Noul Cod al Muncii a intrat în vigoare

De astăzi a intrat în vigoare noul Cod al Muncii. Conform noii legi, un salariat va putea fi semnatarul a mai multe contracte individuale de muncă încheiate pe aceeaşi perioadă de timp. Din această săptămână, patronii şi angajaţii pot renegocia contractele individuale de muncă, noua legislaţie oferind mult mai multe variante decât cea veche. Astfel, pe lângă contractul de muncă pe perioadă nedeterminată, se introduce contractul de muncă cu timp parţial ce se poate încheia pentru o fracțiune de normă de cel puţin două ore pe zi şi munca la domiciliu. Patronii care au nevoie de forță de muncă pe o perioadă scurtă de timp pot încheia contracte de muncă pe perioadă determinată, iar cei care doresc să-şi formeze proprii angajaţi, pot încheia contracte de ucenicie. Atenţie, contractul de muncă pe perioadă determinată nu poate depăşi 18 luni şi nu poate fi reinnoit de câteva ori pentru aceeaşi persoană. Pentru firmele care, prin natura activităţii, au nevoie permanentă de angajaţi sezonieri, Codul Muncii prevede un alt tip de contract - munca temporară. Din această săptămână se pot înfiinţa „agenţi de muncă temporară“ - societăţi autorizate de Ministerul Muncii care pun la dispoziţia firmelor forță de muncă destinată în special activităţilor cu caracter sezonier sau deosebit de specializate. Între cei trei actori - firmele-angajator, agenţii de muncă și salariatul propriu-zis - se vor încheia contracte ferme.

“Toate cele 6 tipuri de contracte "de muncă- contractul pe perioadă nedeterminată, pe perioadă terminată, cu timp parţial,

- presupun plata tuturor contribuţiilor la asigurările sociale de stat. Plata se va face proporţional cu timpul lucrat efectiv lucrat de salariat, Incheierea oricăriei variante de contract reprezintă, pentru salariat, vechime în muncă.

De asemenea, din această săptămână, patronii pot introduce în contractele individuale clauze noi. Noul Cod al Muncii prevede că patronul poate cere respectarea de către angajat a unor clauze de mobilitate (detașarea angajatului în altă localitate în momentul în care interesele firmei cer acest lucru), de neconcurenţă (interdicţia salariatului de a colabora cu firme din acelaşi sector de activitate), de exclusivitate şi de confidențialitate. În schimbul acestor noi obligaţii, angajaţii pot beneficia de sporuri. Incălcarea clauzelor, după ce au fost prevăzute în contractul individual de muncă, poate atrage obligarea angajatului la plata unor daune pentru prejudicierea intereselor patronului.

Noul Cod al Muncii mai prevede înăsprirea sancţiunilor date patronilor pentru folosirea muncii la negru sau pentru neplata, cu rea credinţă, a contribuţiilor la asigurările sociale. Amenzile pot urca până la 200 de milioane de lei, iar în cazuri grave, patronilor li se pot întocmi dosare penale.

Până la 1 mai, firmele sunt obligate să întocmească registre

“ generale de evidenţă a salariaţilor.

Registrul va cuprinde elementele de identificare ale tuturor salariaţilor, data încheierii contractului de muncă, data începerii activităţii, modificarea şi suspendarea contractului, data şi temeiul legal în baza căruia